zondag 11 februari 2018

Bouquet in a bottle


Witte bloemen zijn zo goed als onmisbaar in de parfumwereld, de grootste klassiekers bestaan uit witte bloemen en deze moderne prachtexemplaren ook. Voor er parfum werd gemaakt werden bepaalde bloemen al gebruikt om een ruimte lekker te laten ruiken of als offers. Voor sommige rituelen werden dan weer specifieke bloemen gebruikt die een speciale werking hadden op lichaam en geest.

Neroli, ofwel het extract van oranjebloesem heeft een opwekkende werking en remt angsten en nervositeit. Een krans van sinaasappelbloesem zorgde er in vroeger tijden  voor dat de maagdelijke bruid onschuld uitstraalde en nam haar angsten voor de huwelijksnacht weg. Tuberoos stond vooral bekend om de bedwelmende, licht verdovende geur. Magnolia stimuleert romantische gevoelens en geeft moed de zoete jasmijnbloemen geven zelfvertrouwen. Typisch misschien dat ik, met mijn nerveuze aard, mij zo aangetrokken voel tot parfums met duidelijk waarneembare oranjebloesem?


L'amour van Lalique is een parfum dat vol met kostbare witte bloemen zit, wat mij betreft één van de mooiste parfums die je in de nu parfumerie vind. Neroli, jasmijn, tuberoos, roos, muskus, gardenia, bergamot, ceder- en sandelhout vormen samen een enorm pure en vrouwelijke bloemengeur. L'Amour is fris maar ook warm, bloemig en elegant en toch ook een tikje glamorous en verleidelijk. Een heerlijke geur als het niet zoet maar wel bloemig mag zijn. Deze geur moet je gewoon geroken hebben en de flacon is toch gewoon een plaatje?


Bvlgari Omnia Crystalline eau de parfum Lotusbloemen, muskus, vanille-achtige heliotroop, mandarijn, benzoïne hars, sandelhout en iriswortel is een compositie zonder witte bloemen maar heeft wel dezelfde lichtheid en elegantie als een geur met witte bloemen. Waarschijnlijk komt dat door de delicaat geurende frisse, maar lichtzoete lotusbloemen. Als je de geurnoten van de geur leest verwacht je een wat zwaardere, zwoelere geur maar het is bijna bizar hoe luchtig en 'kristal' helder de geur is.

Als oranjebloesem en rozen je favoriete bloemen zijn dan moet je Love Story van Chloé absoluut een keer geprobeerd hebben. Dit is echt de geur van prille liefde, een prachtige compositie van oranjebloesem, jasmijn, neroli, citrusvruchten, zwarte bessen, perzik, cederhout, muskus en roos. Love Story is een vat vol prachtige tegenstrijdigheden. Subtiel maar toch aanwezig, fris door de oranjebloesem maar romantisch en vol door de rozen.


Lalique Rêve d'Infini is poederiger dan de voorgaande geuren, de geur bevat fruitige noten van lychee, perzik en bergamot, bloemige noten van frisse fresia, weelderige rozen en jasmijn. De basis is een vrouwelijke mix van vanille, sandelhout, ceder en muskus. De warme houtnoten en vanille blijven een beetje op de achtergrond waardoor je een subtiele verleidelijke geur krijgt.

De jongste geur van deze persoonlijke favorieten is Gucci Bloom, een absoluut onverwacht succesnummer. Nu lanceert Gucci tamelijk veel succesnummers maar dit is echt een schot in de roos. Vaak vind ik de Gucci geuren van de laatste jaren toch wel van het kaliber 'mainstream' en erg toegankelijk maar deze geur is weer even anders dan anders en daar ben ik heel erg blij mee.

Als je Gucci Bloom ruikt dan valt meteen de bijzondere geur van de tuberoos op, zwoel en lichtjes bedwelmend. Deze verleidelijke bloem wordt bijgestaan door de al minstens even sensuele lichtzoete jasmijn en een vleugje poederigheid van de iriswortel. Door deze bijzondere combinatie ontstaat er een parfum die ik zou omschrijven als subtiel sexy. Het enige nadeel van Bloom is de flacon, ik Gucci Rush was vroeger ook een grote liefde maar die had ik opgegeven vanwege de niet transparante flacon. En Bloom heeft ook weer een niet transparante flacon en dat vind ik niet leuk (mijn camera denkt er volgens mij hetzelfde over want ik kreeg de flacon niet fatsoenlijk op de foto...) maar de geur is té fijn om te laten staan in de parfumerie.

Nu ik het toch over Gucci en witte bloemen heb, ik hoop stiekem zo dat ze op een dag Gucci Envy herlanceren, dat was een topgeur met onder andere magnolia, lelietje van dalen, jasmijn en fresia. Ik heb echt heimwee naar die geur... die had ook perfect in dit rijtje bloemige parfums gepast. Helaas ben ik door al mijn voorraad back up flacons heen... Gelukkig heb ik die andere mooie geuren om mij een beetje te troosten.