donderdag 13 juli 2017

Alessandro Striplac Review



Iets wat al lange tijd op mijn wishlist stond was het Alessandro Striplac systeem, een systeem waarbij je een gellak op de nagels laat uitharden met UV lamp maar die je er zonder aceton weer vanaf kan halen. Ik wou wel aan de populaire gel nagellak want het leek mij erg handig om niet om de paar dagen mijn nagels te hoeven lakken maar ik wissel ook graag van kleur dus dat hield mij een beetje tegen. Maar het bijzondere aan het Striplac systeem is de manier waarop je de Striplac verwijderd.

Het Striplac systeem werkt zoals de meeste soak-off gelpolishes, je brengt erst een laagje basecoat aan op brandschone, lichtjes opgeschuurde nagels, die laat je dan 60 seconden uitharden onder een speciale UV lamp. Vervolgens breng je één of twee laagjes gekleurde lak aan, ook deze moeten na elk laagje 60 seconden onder de lamp en je eindigt met een laag topcoat die uiteraard ook even moet uitharden. Even een speciaal reinigingsdoekje erover en klaar ben je.

Ik ben gestart met twee lakjes (tijdens de testperiode kocht ik er een derde bij), Peppermint Patty is een mintgroene lak en Lucky Lavender is een lavendeltint. Toeval wil dat ik beide lakken ook als 'gewone' nagellak in mijn bezit heb maar als Striplac zijn ze toch even iets anders. Voor deze review houd ik het even puur op de Striplac.


Het voordeel van dit type gel nagellak is dat de nagels direct droog zijn na het lakken en je ze dus ook niet meer kan beschadigen. De laklaag krast niet, barst niet en brokkelt niet af. Wat de lak wel doet is glanzen, glanzen en nog eens glanzen, oja en gel nagellak blijft doorgaans veel langer zitten dan gewone nagellak zonder dof te worden. De reden dat deze lak veel langer blijft zitten dan gewone lak is de speciale samenstelling van de nagellak die door UV licht razendsnel droogt en uithardt tot een flexibel hoogglanzend laagje op de nagel.

Een ander groot verschil tussen gewone nagellak en gel nagellak is het verwijderen van de gel nagellak. Daarin is Alessandro Striplac dus uniek want gewoonlijk moet je de laag gel er af laten weken in aceton wat een tijdrovend karwei is en het is ook niet echt fijn voor je huid en nagels om ze langdurig bloot te stellen aan aceton. Bij Striplac is een remover niet nodig, deze speciale peel-off nagellak is heel eenvoudig te verwijderen. Met een beetje olie maak je je nagelriem en de rand van de laklaag soepel en dan moet je even zachtjes met een bokkenpootje een randje losmaken waarna je de striplac zo van je nagel af kan halen, het is net zoiets als een mandarijntje pellen.


Wat ik vooral heel goed bedacht vind van Striplac systeem is de Twin coat, een transparante basis en toplaag inéén, dus dat scheelt weer in aanschaf en ruimte. Je hebt maar één flesje nodig voor de basis en de toplaag.  Als je gaat starten met het striplac systeem dan heb je nodig: een UV lamp, een flesje Twin coat, reinigingspads en natuurlijk een flesje gekleurde Striplak. De Twin coat is je basis en toplaag, de nagellak zorgt voor de kleur en met de reinigingspads maak je je nagels schoon voor gebruik en verwijder je eventuele plakrestjes na het lakken.

Er zijn meer producten maar ik vond dit wel even meer dan genoeg. Er bestaan complete startersets maar ik was eigenwijs en besloot uit zuinigheid om voor de losse items te gaan. De UV lamp kocht ik voor een tientje bij de groothandel voor nagelstylistes en ik kon aan de slag.


Voor de eerste lakpoging zette ik netjes alle spulletjes klaar en ging aan de slag. De stroperige textuur van Striplac nagellak vond ik even wennen, de eerste manicure was dan ook niet zo geslaagd, veel te dik en bol en waarschijnlijk door de combinatie van veel te dikke laag en voorjaarsschoonmaak liet de laklaag een dag later vanzelf al los. Ook leek het wel alsof de lak een beetje 'gekrompen' was tijdens het uitharden onder de lamp, ik lak altijd netjes de topjes mee maar toch waren ze na het uitharden een beetje kaal...

Alessandro Striplac Lucky Lavender
Omdat ik de lak veel te dik had aangebracht was deze niet echt flexibel en na het grondig schrobben van de badkamer liet de lak op sommige plekken van ellende los zodat ik de lak er zo af kon trekken. Oepsie dat is niet de bedoeling.....Op de foto hieronder zie je hoe de Striplac eruit ziet als deze van je nagels afkomt.

Alessandro striplac lucky lavender

Met die speciale reislamp werken was even een handigheidje, als je op reis gaat en je persé een lamp mee wilt voor je nagels dan is het wel handig maar er zit natuurlijk geen timer op en je moet even goed opletten dat je je nog natte Striplac niet tegen de randjes stoot.


Poging nummer twee was al succesvoller, ik lette goed op dat ik niet te dikke laagjes lakte en dat scheelde enorm. Voor poging nummer twee gebruikte ik Peppermint Patty. Wel is duidelijk dat Striplac niet zo dol is op water, de lak op de vingers van mijn "werkhand" liet al na 4 dagen behoorlijk los. De lak op mijn andere hand zat een volle week.

De duurzaamheid van je Striplac manicure is afhankelijk van je nagels en de omstandigheden, ik denk dat de Striplac op mijn nagels het flink te verduren heeft omdat er toch regelmatig iets aan het huishouden gedaan moet worden. Nu is het grote voordeel van de Striplac dat je geen kale randjes krijgt op de topjes van je nagels als je je aan het schrobben van de vaat of badkamer waagt. Na het huishouden zat de Striplac nog prima en glansde net zo als toen hij net vers was aangebracht.

alessandro striplac peppermint patty

De derde poging was met de knalgele Banana Rama, wat mij vooral opviel aan deze lak was dat hij veel minder stroperiger was dan de andere twee tinten. Hierdoor lakte deze kleur veel prettiger in dunnere laagjes. Ook deze lak heeft het ongeveer een week op mijn nagels uitgehouden.

Het kan ook aan mijn nagels liggen dat de Striplac niet zo goed 'pakt'. Ik heb eens wat reviews van collega bloggers gelezen en bij die dames blijft de Striplac met gemak twee weken zitten. Ach persoonlijk vind ik het niet heel erg want ik wissel graag van kleur en na een weekje ben ik stiekem ook wel weer op het lakje op mijn handen uitgekeken haha. Geluk bij een ongeluk?


Een heel ander verhaal is de Striplac op mijn teennnagels, met mijn reislampje was het een beetje een toestand om mijn voet onder de lampjes te krijgen zonder de lak te beschadigen maar de lak op mijn tenen hoefde er pas na 8 weken af en dat was meer omdat ik het lelijk vond dat er uitgroei zichtbaar was.

Na die eerste lastige poging met reislamp besloot ik toch te investeren in een echte Alessandro lamp. Even een uitgave maar wat werkt dat superfijn zeg! Ik zette de lamp op de grond, lakte alle 10 de teennagels en dan om de beurt even de voetjes onder de lamp, ik was binnen een kwartiertje klaar.

Op de lamp zitten drie knopjes waarmee je de tijd kan instellen dus dat werkt superfijn. Je kan kiezen uit 60, 30 en 10 seconden, de 60 seconden knop is begrijpelijk, de 10 seconden knop ook (als ik eerst op de knop druk en dan mijn hand er pas onder kan doen dan zijn die 10 extra seconden erg makkelijk) alleen snap ik niet waarom er ook een knop met 30 seconden op de lamp zit. Ook heeft het snoer een flinke lengte waardoor de lamp makkelijk op de grond kan terwijl hij in het stopcontact zit. Hoe dan ook, het was een hele fijne investering, met die lamp gaat het allemaal nog sneller en eenvoudiger.


Nu heb ik de lamp wat mijn teennagels betreft niet zo heel vaak nodig want jeetje wat blijft dat goed zitten! Na een weekje vakantie zat de Striplac nog perfect op alle teentjes, wel was de kleur ietsje valer van kleur dan toen hij net gelukt was maar dat zal door het zonlicht komen. Belangrijkste was dat ik niet continu mijn nagels opnieuw moest lakken op vakantie want dan besteed ik mijn tijd toch liever anders. Dankzij Striplac had ik geen omkijken naar mijn teennagels en ik vind een fris kleurtje op de teentjes wel zo gezellig staan in mooie zomerse sandaaltjes.

Ik heb erg lang gewacht voor ik ook aan de Striplac ging maar ik ben fan! Ik heb nu drie kleurtjes en ben al aan het kijken welke ik nu ga aanschaffen. Er is nu een mooie zomercollectie verkrijgbaar en er is natuurlijk ook een heel mooi vast assortiment aan kleurtjes. De kleuren uit het vaste assortiment bevatten 8ml lak en de limited editions 5 ml. Alessandro shop je bij schoonheidssalon en parfumerie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

thanks for reading! laat gerust een berichtje achter :)